Your Europe

Manipulativne taktike koje utječu na mlade potrošače u digitalnom svijetu

29.04.2024.
Manipulativne taktike koje utječu na mlade potrošače u digitalnom svijetu

S obzirom da mladi potrošači provode značajnu količinu vremena na internetu, podložni su obmanjujućoj i manipulativnoj praksi digitalnih marketinških strategija. Zaštita djece i mladih od takve prakse predstavlja razne izazove, najviše zbog stalnog rasta internetskih rizika, personaliziranog oglašavanja, utjecaja vršnjaka i prikrivenih marketinških strategija. Budući da digitalne tehnologije i internetske platforme ubrzano rastu, važno je rješavati sporna pitanja i podizati svijest o marketinškim praksama koje su usmjerene na mlade potrošače u digitalnom svijetu.

Istraživanje marketinških praksi usmjerenih na djecu

Sveučilište u Gentu, Belgija, provelo je znanstveno istraživanje koje otkriva četiri glavne strategije uvjeravanja koje koriste stručnjaci za digitalni marketing, a to su:

  1. Integracija: integriranje komercijalnih poruka u nekomercijalni sadržaj
  2. Interakcija: stimuliranje djece da aktivno sudjeluju u marketinškom procesu tako da ih se potiče na sudjelovanje u interaktivnom sadržaju
  3. Personalizacija: korištenje podataka prikupljenih tijekom dječjih aktivnosti na internetu za ciljano oglašavanje
  4. Emocija: pobuđivanje emocionalnog odgovora kod potrošača.

Ove strategije oglašavanja ozbiljno dovode u pitanje medijsku pismenost djece, posebno kada se kombiniraju.


Prava mladih potrošača u digitalnom okruženju

U istraživanju se detaljno pregledava zakonski okvir EU-a, uključujući sljedeće propise:

  • Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi
  • Direktiva o audiovizualnim medijskim uslugama
  • Akt o digitalnim uslugama, Opća uredba o zaštiti podataka
  • nadolazeći Akt o umjetnoj inteligenciji.

Budući da se na praksu digitalnog marketinga primjenjuju različiti zakoni, provedbena tijela trebaju surađivati kako bi osigurala da svi sudionici u tržišnom lancu poštuju pravila EU-a za zaštitu mladih potrošača od štetnih praksi digitalnog marketinga.

U izvješću se navode poteškoće koje proizlaze iz složenih praksi ispitivanja dječjih prava u kontekstu digitalnog marketinga. Istovremeno se ističu i pozitivne mogućnosti kada tržište pruža visokokvalitetne usluge mladim potrošačima. Na primjer, mogu doprinijeti pravima djece na sudjelovanje, obrazovanje i igru.

Kampanja za podizanje svijesti mladih o tehnikama digitalnog marketinga  

S obzirom na spomenute izazove i rizike, inicijativa Bolji internet za djecu (Better Internet for Kids - BIK) u suradnji sa Centrima za sigurniji internet i Europskim potrošačkim centrima, pokrenuli su kampanju AdWiseOnline na Dan sigurnijeg interneta 2024. Ova je inicijativa usmjerena da se djeci i mladima osigura bolje razumijevanje metoda digitalnog marketinga i pristup informacijama vezano za njihova autorska prava. Također nastoji pojasniti obaveze koje bi platforme i poduzeća trebali ispunjavati kako bi zaštitili mlade potrošače od raznih utjecaja na internetu. Ova je kampanja organizirana u nekoliko faza: pilot-faza 2024. i cjelovita faza 2025. 

Obrazovni alati za mlade potrošače

Ukupno gledano, u predmetnoj se studiji naglašava potreba za uravnoteženim pristupom u pogledu zaštite djece i mladih ljudi od štetnih marketinških praksi na internetu te njihova osnaživanja i obrazovanja kako bi se poboljšala njihova medijska pismenost i vještine donošenja odluka. Kako bi pomogao mladim potrošačima da razviju svoju pismenost u području oglašavanja, Mreža Europskih potrošačkih centara je osmislila besplatne obrazovne materijale koji su dostupni ovdje: Obrazovni alati za mlade potrošače [EN].

Dodatne informacije

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 29.04.2024.

ECC Austrija ECC Belgija ECC Bugarska ECC Cipar ECC Češka ECC Danska ECC Estonija ECC Finska ECC Francuska ECC Njemačka ECC Grčka ECC Mađarska ECC Island ECC Irska ECC Italija ECC Latvija ECC Litva ECC Luksemburg ECC Malta ECC Nizozemska ECC Norveška ECC Poljska ECC Portugal ECC Rumunjska ECC Slovačka ECC Slovenija ECC Španjolska ECC Švedska ECC Ujedinjena Kraljevina

IAC