Održana prva radionica povodom 20 godina Mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net)

U Hrvatskoj gospodarskoj komori – Županijskoj komori Split, 17. listopada 2025. obilježena 20. obljetnica Mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net). U suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom i Ministarstvom gospodarstva održana je radionica pod nazivom „20 godina Mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) i zakonodavne novosti u zaštiti potrošača“, na kojoj su predstavljena dosadašnja postignuća, aktualne zakonodavne promjene te izazovi koji nas očekuju u području zaštite potrošača.
Mreža Europskih potrošačkih centara već dva desetljeća uspješno pomaže potrošačima u rješavanju prekograničnih sporova i jačanju njihovih prava na zajedničkom europskom tržištu. U prigodi ove značajne obljetnice istaknuta su postignuća Mreže te otvorena rasprava o novostima u zakonodavstvu i izazovima koji slijede.
Nazočne je u ime domaćina pozdravila Vesna Friedl, poslovna tajnica Županijske komore Split, istaknuvši važnost kontinuiranog informiranja i edukacije gospodarstvenika i potrošača. „U današnjem dinamičnom tržišnom okruženju, pravovremena i točna informacija ključna je za zaštitu potrošača, ali i za uspješno poslovanje poduzetnika. Stoga HGK podržava ovakve inicijative koje povezuju sve dionike i potiču razmjenu znanja i iskustava“, poručila je Friedl.
Danijela Marković Krstić iz Mreže Europskih potrošačkih centara upozorila je na to da je online kupovina i dalje najveći izazov za potrošače. „Iza internetskih trgovina često se kriju nepoštene prakse. Potrošače uvijek savjetujemo da pažljivo pročitaju opće uvjete poslovanja na dnu web stranice s koje kupuju. Znamo da to nije jednostavno, ali je izuzetno važno“, istaknula je Marković Krstić.
Dodala je kako su opći uvjeti poslovanja ključni jer sadržavaju informacije o identitetu trgovca, njegovim kontaktima te procedurama za povrat robe i novca. „Ako ti podaci nisu dostupni, potrošač zapravo ne zna s kim posluje. Uvjeti poslovanja su osobna iskaznica trgovca“, pojasnila je.
Ivana Radan Ban iz Ministarstva gospodarstva, voditeljica Odjela za potrošačko zakonodavstvo, predstavila je izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača koje su trenutačno u pripremi. Objasnila je kako je zakon u fazi prethodnog usuglašavanja te je dan na mišljenje relevantnim dionicima – državnim tijelima, agencijama, inspekcijama, udrugama potrošača i trgovaca. Nakon obrade pristiglih primjedbi, nacrt zakona bit će objavljen na e-savjetovanju, gdje će i građani moći dati svoja mišljenja.
Glavne zakonske novosti rezultat su implementacije triju europskih direktiva – o prodaji financijskih usluga na daljinu, o osnaživanju prava potrošača te o pravu na popravak. Među najvažnijim promjenama istaknuto je uvođenje tzv. gumba za jednostrani raskid ugovora, koji će omogućiti potrošačima da ugovor sklopljen na daljinu raskinu jednako jednostavno – jednim klikom.
Radionica u Splitu okupila je predstavnike trgovaca, stručnjake iz područja potrošačkog prava i zainteresirane građane, a sudionicima je pružila vrijedan uvid u aktualne zakonske promjene, kao i priliku za razmjenu iskustava i umrežavanje. Na radionici su sudjelovali i studenti Sveučilišnog odjela za stručne studije, Odsjeka za menadžment, trgovinu i turizam sa svojim profesoricama Ivanom Plazibat i Ivonom Jukić.
Izvor: Ministarstvo gospodarstva