Mreža Europskih potrošačkih centara poziva na okončanje diskriminacije temeljem IBAN-a

Što je diskriminacija temeljem IBAN-a?
Diskriminacija temeljem IBAN-a događa se kada poduzeće, tijelo javne vlasti ili pružatelj platnih usluga odbije prihvatiti SEPA prijenos sredstava ili izravno terećenje isključivo zbog toga što je IBAN korisnika registriran u drugoj državi članici EU-a.
Unatoč tome što je ova praksa izričito zabranjena, Mreža ECC-a i dalje prima pritužbe od potrošača koji su onemogućeni u obavljanju plaćanja za osnovne usluge – kao što su osiguranje, komunalne usluge, školske naknade, pretplate na vlakove, pa čak i javna plaćanja poput poreza ili socijalnih davanja – samo zbog toga što njihov IBAN potiče iz druge države.
Zašto se to i dalje događa?
Iako su neka nadležna tijela poduzela korake protiv diskriminacije temeljem IBAN-a, uključujući izricanje kazni, uspostavljanje mehanizama za podnošenje pritužbi i implementaciju EU odredbi u nacionalno zakonodavstvo, provedba i razina primjene zakona variraju među državama članicama.
Dodatno, SEPA Uredba trenutno nije dio usklađenog okvira za provedbu zakonodavstva o zaštiti potrošača na razini EU-a, što otežava suradnju između država članica u rješavanju prekograničnih pritužbi.
Nadalje, zastarjeli informatički sustavi i politike prevencije prijevara često se navode kao razlozi zbog kojih poduzeća odbijaju prihvatiti strane IBAN-ove. Međutim, takve prepreke nisu prihvatljive unutar jedinstvenog tržišta EU-a, osobito kada postoje alati poput instant plaćanja i verifikacije primatelja. Potrošači su često upućeni na pojednostavljene sudske postupke kako bi riješili prekogranična pitanja, stoga bi trgovci također trebali biti spremni sudjelovati u tim postupcima u slučaju problema s plaćanjem, umjesto da izbjegavaju rizik odbijanjem stranih IBAN-ova.
Iskustva Mreže ECC-a: pritužbe diljem Europe
Mreža ECC-a redovito surađuje s inicijativom „Prihvati moj IBAN“ (engl. Accept my IBAN), koja se zalaže za to da potrošači i poduzeća mogu koristiti svoje IBAN-ove iz bilo koje države članice EU-a ili EGP-a bez suočavanja s diskriminacijom. Od 2021. do početka 2025. godine, prikupljeni su podaci o 4.688 pritužbi potrošača, uglavnom iz Francuske, Njemačke, Španjolske i Italije. Najveći broj tih pritužbi odnosi se na:
- financijske usluge (26%)
- telekomunikacijske usluge (23%)
- javne usluge (16%).
Mreža ECC-a ima opsežno iskustvo u ovom području i svake godine izvještava o slučajevima u kojima su trgovci unutar EU-a odbili izravna terećenja.
Poziv na djelovanje
Kako bi se smanjio jaz između zakonodavstva EU-a i svakodnevne prakse, Mreža ECC-a poziva institucije EU-a i nacionalne vlasti na snažniju i dosljedniju provedbu postojećeg zakonodavstva.
Potrebno je čvrsto i dosljedno primjenjivati postojeća pravila kako bi se jasno pokazalo da je diskriminacija temeljem IBAN-a neprihvatljiva.
Želite saznati više?
Pročitajte cjelovito stajalište Mreže ECC-a: Diskriminacija temeljem IBAN-a – još uvijek problem za potrošače u EU [EN].
U dokumentu se izlaže pravni okvir, iznose podaci o tisućama slučajeva i nude konkretne preporuke za konačno ukidanje diskriminacije temeljem IBAN-a u praksi – a ne samo na papiru.
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara