Stajalište Mreže ECC-a na predloženu reformu prava putnika u zračnom prometu EU-a

Mreža Europskih potrošačkih centara izražava duboku zabrinutost zbog planirane reforme Uredbe (EZ) br. 261/2004 koja uređuje prava putnika u zračnom prometu. Iako je cilj reforme smanjenje postojećih pravnih praznina, Mreža ECC-a smatra da bi predložene promjene mogle ugroziti temeljna prava putnika, osobito u pogledu naknada za kašnjenja letova i pomoći u slučaju poremećaja tijekom putovanja. Dodatno, Mreža upozorava da bi reforma mogla značajno smanjiti broj putnika koji ostvaruju pravo na naknadu.
Glavne zabrinutosti Mreže ECC-a u vezi s novim prijedlogom reforme
Kao organizacija koja već više od 20 godina savjetuje potrošače, Mreža ECC-a naglašava nekoliko ključnih problema vezanih uz novi prijedlog reforme Uredbe (EZ) br. 261/2004:
1. Znatno smanjenje prava na naknadu
Predložene promjene značajno bi podigle pragove za ostvarivanje prava na
naknadu. Trenutno putnici ostvaruju pravo na naknadu nakon kašnjenja od 3 sata,
dok bi prema novom prijedlogu naknade bile sljedeće:
- 250 € za kašnjenja od 5 sati i više (do 3.500 km),
- 400 € za kašnjenja od 9 sati i više (više od 3.500 km unutar EU-a ili 6.000 km izvan EU-a),
- 600 € tek nakon kašnjenja od 12 sati (dugolinijski letovi).
Takvi povećani pragovi za naknadu mogli bi dovesti do toga da čak 85% putnika koji trenutno ostvaruju pravo na naknadu izgube to pravo, čime bi se smanjio poticaj zračnim prijevoznicima da spriječe kašnjenja. To bi moglo uzrokovati daljnji pad u kvaliteti i pravovremenosti pružanja usluga prijevoza.
2. Produženje vremenskog okvira za alternativno
preusmjeravanje
Prema prijedlogu reforme, zračnim prijevoznicima bi bilo dopušteno odgoditi
preusmjeravanje putnika čak do 12 sati. Ovaj pomak u vremenskom okviru
potencijalno bi ostavio putnike na aerodromu bez odgovarajuće pomoći ili im
nametnuo obvezu da sami traže alternativna rješenja.
3. Slabljenje sudske prakse
Predložena reforma ne uzima dovoljno u obzir postojeću sudsku praksu Suda
Europske unije koja je tijekom posljednja dva desetljeća značajno ojačala prava
putnika. Svaka promjena koja slabi postojeće sudske odluke mogla bi dovesti do
smanjenja prava putnika i umanjiti njihovu zaštitu.
4. Definicija "izvanrednih okolnosti"
Revidirana uredba uvodi širok popis okolnosti koje bi mogle olakšati zračnim
prijevoznicima odbijanje isplate naknada. Mreža ECC-a upozorava da bi ovakav
pristup mogao dovesti do lakšeg izbjegavanja odgovornosti od strane
prijevoznika, čime bi se dodatno smanjila zaštita potrošača.
Mreža ECC-a: reforma ne smije ugroziti prava putnika
Iako Mreža ECC-a prepoznaje nužnost modernizacije prava putnika, smatra da reforma ne smije doći na štetu već stečenih prava. Na temelju istraživanja i povratnih informacija od potrošača, jasno je da putnici smatraju prava putnika jednim od najvažnijih postignuća Europske unije. Reforma stoga mora osigurati daljnje jačanje tih prava, a ne njihovo slabljenje. Potrošači ne smiju snositi financijske posljedice zbog problema koje uzrokuju zračni prijevoznici.
Potencijalno prebacivanje financijskog tereta na putnike
Kašnjenja i otkazivanja letova već sada dovode do značajnih dodatnih troškova za putnike, uključujući nenadoknadive rezervacije smještaja i propuštene sastanke. Mreža ECC-a priznaje potrebu za pojašnjenjem određenih aspekata prava putnika, ali snažno apelira na zakonodavce da preispitaju odredbe koje bi mogle umanjiti postojeću razinu zaštite potrošača. Reforma mora osigurati da putnici budu odgovarajuće obeštećeni i zbrinuti te da ne snose financijski rizik zbog problema u poslovanju zračnih prijevoznika.
Zahtjevi Mreže ECC-a za snažnu zaštitu prava putnika
Mreža ECC-a poziva Europsku komisiju, Europski parlament i države članice na provedbu reforme koja će biti u korist potrošača. Umjesto slabljenja postojećih prava, Mreža zahtijeva poboljšanje zakonskih odredbi u sljedećim ključnim područjima:
- jača regulacija online platformi za prodaju karata: putnici moraju biti zaštićeni od netransparentnih praksi i kašnjenja u povratima novca. Također, putnici bi trebali imati mogućnost izravnog ostvarivanja svojih prava prema zračnim prijevoznicima.
- zabrana "No-Show" klauzula: ukidanje prakse prema kojoj se ostatak putovanja automatski otkazuje ako putnik propusti samo jednu dionicu putovanja.
- brže preusmjeravanje na alternativne letove: putnici bi trebali imati pravo na brže preusmjeravanje, uključujući letove drugih prijevoznika, u što kraćem vremenu.
- bolja zaštita putnika u slučaju stečaja zračnih prijevoznika: potrebno je osigurati da putnici ne ostanu bez povrata novca u slučaju stečaja zračnog prijevoznika.
- jasna pravila o prtljazi: zakonodavne odredbe moraju jamčiti jedinstvene i transparentne smjernice za naknade zbog gubitka ili oštećenja prtljage, kao i jasnu definiciju ručne i predane prtljage kako bi se izbjegli skriveni troškovi i nejasna pravila.
- obvezno sudjelovanje zračnih prijevoznika u postupcima mirenja: postupci mirenja trebaju biti obavezni za izvansudsko rješavanje sporova između putnika i prijevoznika.
- jače provođenje prava putnika od strane nacionalnih tijela: nacionalna tijela moraju osigurati da zračni prijevoznici u potpunosti poštuju svoja zakonska prava i obveze prema putnicima.
Zaključak
Mreža ECC-a snažno podržava visoku razinu zaštite prava putnika u zračnom prometu. Reforma ne smije biti povod za slabljenje tih prava, već za njihov daljnji razvoj i jačanje. Putnici zaslužuju jasnu, transparentnu i pravednu zaštitu koja osigurava njihova prava na naknadu, pomoć i adekvatnu kompenzaciju u slučaju poremećaja tijekom putovanja.
Dodatne informacije i sveobuhvatna analiza dostupna je u stajalištu Mreže ECC-a (PDF preuzimanje).
Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara